Βιταμίνη D: Ένας βασικός παράγοντας για ένα υγιές μωρό

Η βιταμίνη D είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη γονιμότητα, την εγκυμοσύνη και την υγεία των παιδιών. Δυστυχώς, δεν έχουν ενημερωθεί οι γυναίκες ποια είναι τα ιδανικά επίπεδα βιταμίνης D προ σύλληψης και κατά την εγκυμοσύνη.

 

Τι είναι όμως η βιταμίνη D;

 

Η βιταμίνη D είναι μία λιποδιαλυτή βιταμίνη που λειτουργεί και ως ορμόνη. Ο κύριος ρόλος της είναι να μας βοηθήσει να διατηρηθούν τα σωστά επίπεδα του ασβεστίου και του φωσφόρου, απαραίτητα για την υγεία των οστών και την ανάπτυξη του εμβρυϊκού σκελετού κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Επίσης είναι σημαντική για πολλές άλλες λειτουργίες, όπως:

 

  • Ρυθμίζει το σάκχαρο της εγκύου
  • Ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση της εγκύου
  • Ρυθμίζει και ενισχύει το ανοσοποιητικό της μητέρας
  • Ρυθμίζει την έκφραση γονιδίων του εμβρύου
  • Απαραίτητη για την ανάπτυξη του εγκεφάλου του εμβρύου
  • Ρυθμίζει την κυτταρική ανάπτυξη του εμβρύου

 

Γιατί η βιταμίνη D είναι τόσο σημαντική πριν της σύλληψης και κατά την εγκυμοσύνη;

Τα χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης συνδέονται με αρκετές επιπλοκές της εγκυμοσύνης και έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει τους κινδύνους υγείας του εμβρύου αλλά και τη μελλοντική υγεία του παιδιού. Υπάρχουν επίσης επιστημονικά στοιχεία που υποδηλώνουν ότι χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D μειώνουν τη γονιμότητα και μπορεί να οδηγήσουν σε διακοπή της εγκυμοσύνης.

 

Εκβάσεις εγκυμοσύνης

Μια ανάλυση 24 μελετών έδειξε ότι η ανεπάρκεια βιταμίνης D σχετίζεται με:

  • Προεκλαμψία
  • Προωρότητα
  • Διαβήτη κύησης
  • Λιποβαρές παιδί

 

Επιπλέον και άλλη μια ανάλυση 31 μελετών βρήκε παρόμοια αποτελέσματα. Υπάρχουν μελέτες που συνδέουν την ανεπάρκεια σε βιταμίνη D με κατάθλιψη μετά τον τοκετό, βακτηριακή κολπίτιδα, περιοδοντίτιδα στη γυναίκα και γέννα με καισαρική.

 

Υγεία του παιδιού

Η ανεπάρκεια της εγκύου σε βιταμίνη D έχει αποδειχθεί ότι οδηγεί σε ραχίτιδα και άλλες ανωμαλίες ανάπτυξης οστών στα παιδιά και μπορεί να επηρεάσει ακόμη και την υγεία των οστών αργότερα στη ζωή. Νέες μελέτες αρχίζουν να διερευνούν την επίδραση της βιταμίνης D σε άλλα θέματα υγείας στα παιδιά και έχουν βρει μια συσχέτιση μεταξύ ανεπάρκειας κατά την εγκυμοσύνη και αυξημένο κίνδυνο για:

 

  • Αλλεργίες
  • Άσθμα
  • Έκζεμα
  • Σκλήρυνση κατά πλάκας
  • Διαβήτης τύπου 1
  • Νευροψυχιατρικές διαταραχές
  • Αυτισμό

 

Γονιμότητα

Δύο μελέτες διερευνήσαν την επίδραση της βιταμίνης D στα ποσοστά επιτυχίας της εξωσωματικής γονιμοποίησης. Η μία μελέτη διαπίστωσε ότι η ανεπάρκεια σε βιταμίνη D συσχετίζεται με χαμηλότερα ποσοστά επιτυχίας στην εξωσωματική γονιμοποίηση. Η άλλη μελέτη διαπίστωσε υψηλότερα ποσοστά επιτυχίας σε γυναίκες με υψηλά επίπεδα βιταμίνης D. Φαίνεται πως η βιταμίνη D διαδραματίζει κάποιο ρόλο στη γονιμότητα.

 

Επιπλέον μελέτη δείχνει πως η βιταμίνη D συσχετίζεται με το Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών (ΣΠΩ). Το 44% των γυναικών με ΣΠΩ έχουν οβαρή ανεπάρκεια σε βιταμίνης D σε σύγκριση με 11% σε γυναίκες χωρίς ΣΠΩ. Επίσης φαίνεται να υπάρχει μια σχέση μεταξύ της βιταμίνης D της ευαισθησίας στην ινσουλίνη. Άλλη μελέτη έδειξε βελτιωμένο μεταβολισμό σακχάρου και συχνότητα εμμήνου ρύσεως σε γυναίκες με ΣΠΩ όταν βελτιώθηκαν τα επίπεδα τους στη βιταμίνη D.

 

Τα επίπεδα της βιταμίνης D πριν τη σύλληψη φαίνεται πως διαδραματίζουν ρόλο στην μη πρόωρη διακοπής εγκυμοσύνης. Μελέτη σε γυναίκες με ιστορικό πρόωρης διακοπής εγκυμοσύνης έδειξε ότι εκείνες με επαρκή επίπεδα βιταμίνης D ήταν πιο πιθανό ολοκληρώσουν την εγκυμοσύνη.

 

Σαφέστατα, η βιταμίνη D αποτελεί ένα πολύ σημαντικό θρεπτικό συστατικό για τη βελτιστοποίηση της γονιμότητας, της εγκυμοσύνης και της υγείας των παιδιών μας!

 

Ποια είναι τα βέλτιστα επίπεδα της βιταμίνης D;

Πλέον είναι γενικά αποδεκτό ότι τα 40-80 ng/ml είναι τα βέλτιστα επίπεδα για τους ενήλικες.

 

Από πού μπορούμε να πάρνουμε Βιταμίνη D;

 

#1 Ηλιακό φως

Ο ανθρώπινος οργανισμός είναι φτιαγμένος να προσλαμβάνει τη βιταμίνη D από το φως του ήλιου. Το δέρμα μπορεί να το αναπτύξει όταν εκτίθενται σε ακτίνες UVB από τον ήλιο. Ωστόσο, δεν προσλαμβάνουν όλοι την ίδια ποσότητα βιταμίνης D από το φως του ήλιου.

 

Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που επηρεάζουν την παραγωγή βιταμίνης D, όπως:

  • Χρώμα του δέρματος - το σκούρο δέρμα επιτρέπει λιγότερη σύνθεση βιταμίνης D
  • Ώρα της ημέρας - η μέγιστη σύνθεση βιταμίνης D μπορεί να επιτευχθεί περίπου στο μέσο της ημέρας
  • Χρόνος του έτους
  • Τοποθεσία της χώρας
  • Η χρήση αντηλιακών και προστατευτικών ενδυμάτων – τα αντηλιακά μπλοκάρουν το 95% της παραγωγής βιταμίνης D

 

#2 Διατροφή

Η βιταμίνη D είναι μία από τις μόνες θρεπτικές ουσίες για τις οποίες η τροφή είναι κακή πηγή. Ωστόσο, μπορούμε να βρούμε μικρές ποσότητες φυσικής βιταμίνης D σε μερικά τρόφιμα, όπως:

 

  • Λιπαρά ψάρια (σολομός, σκουμπρί, ρέγκα, σαρδέλες)
  • Μουρουνόλαδο
  • Συκώτι
  • Τυρί
  • Κρόκοι αβγών

 

#3 Συμπλήρωμα

Μπορούμε να προσλάβουμε βιταμίνη D από συμπλήρωμα. Με δεδομένο ότι υπάρχουν πολλοί παράγοντες που αναστέλλουν τη σύνθεση της βιταμίνης D από το ηλιακό φως, ένα ποιοτικό συμπλήρωμα αποτελεί μια πολύ σοφή επιλογή, ειδικά αν σκέφτεστε να μείνετε έγκυος και φυσικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

 

Ετικέτες: Γονιμότητα, Επιστημονικά άρθρα

x

This WebSite Uses Cookies.Read our Policy