Ποια είναι τα στάδια του κετογονικού τρόπου ζωής;

Η κετογονική διατροφή έχει γίνει της μόδας τα τελευταία χρόνια και στην Ελλάδα. Ωστόσο, παρατηρώ πως πολλά άτομα που την ακολουθούν δεν γνωρίζουν αρκετά και δυστυχώς υπάρχουν πολλές λανθασμένες αντιλήψεις που δεν τεκμηριώνονται επιστημονικά. Πιστεύουν πως πρόκειται για μια μαγική και γρήγορη λύση αλλά στην πραγματικότητα αν δεν γίνει τρόπος ζωής ποτέ δεν πρόκειται να αποκομίσετε τα πραγματικά της οφέλη υγείας σε κυτταρικό επίπεδο. Για παράδειγμα, οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ότι υπάρχουν 3 στάδια στην κετογονική διατροφή.

#1ο στάδιο: Ενδογενής παραγωγή κετονών
Το πρώτο στάδιο είναι όταν αρχίζουν να αυξάνουν κετόνες στο αίμα. Αυτό συνήθως ξεκινά μετά από 2 ημέρες αυστηρού περιορισμού των υδατάνθρακων (20 γραμμάρια ή λιγότερο συνολικά ανά ημέρα). Σε αυτή τη φάση ακόμα δεν έχουμε ενέργεια.

#2ο στάδιο: Λιπο-προσαρμογή
Αυτό το στάδιο μπορεί να διαρκέσει περίπου 4 με 6 εβδομάδες ή ακόμα περισσότερο για ορισμένα άτομα. Σε αυτό το στάδιο το σώμα αρχίζει να χρησιμοποιεί το σωματικό λίπος για καύσιμο. Αυτό λέγεται λιπόλυση. Το αποθηκευμένο σωματικό λίπος (λιπώδης ιστός) είναι τα τριγλυκερίδια. Κάθε μόριο τριγλυκεριδίων αποτελείται από 3 μόρια ελεύθερων λιπαρών οξέων (ΕΛΟ) και 1 μόριο γλυκερόλης. Σε αυτό το στάδιο το σώμα μας παράγει ΕΛΟ από το αποθηκευμένο μας λίπος για να τροφοδοτήσει τους μύες και τον άλιπο ιστό, καθώς και γλυκερόλη που μετατρέπεται σε γλυκόζη για να τροφοδοτήσει μέρη του εγκεφάλου που εξακολουθούν να χρειάζονται γλυκόζη. Επομένως, για μπορέσει το σώμα μας χρησιμοποιεί το σωματικό λίπος για καύσιμο που θα οδηγήσει σε απώλεια λίπους και να συρρικνωθεί το μέγεθος των λιποκυττάρων δεν χρειάζεται να τρώμε επιπλέον λίπος.

#3ο στάδιο: Πλήρης κετο-προσαρμογή
Μπορεί να χρειαστούν 2 με 6 ή και περισσότεροι μήνες σε ορισμένες περιπτώσεις για να μπούμε στο στάδιο της πλήρους κετο-προσαρμογής. Σε αυτό το στάδιο συμβαίνουν οι σημαντικές και θεραπευτικές αλλαγές σε κυτταρικό επίπεδο. Τα μιτοχόνδρια γίνονται πιο αποτελεσματικά, μπορούμε να χρησιμοποιείτε τα ΕΛΟ πολύ καλύτερα για καύσιμο και πολλά άλλα. Η αντίσταση στην ινσουλίνη ή υπερινσουλιναιμία αντιστρέφεται. Ο λιπώδης ιστός και το μέγεθος των λιποκυττάρων μας μειώνονται. Αυτό είναι το στάδιο στο οποίο αρχίζουμε να αισθανόμαστε πραγματικά σαν σούπερ ήρωες, με αυξημένα επίπεδα ενέργειας, το σώμα μας αυτό-θεραπεύεται και έχουμε πολλά άλλα οφέλη όπως στη διάθεση, στην εστίαση και την μνήμη μας.

Από τα παραπάνω είναι σαφές ότι στο 1ο στάδιο, πρέπει να προσθέσουμε επιπλέον καλό λίπος στη διατροφή μας για καύσιμο μέχρι το σώμα μας να λιπο-προσαρμοστεί και να μπορεί να χρησιμοποιεί για καύσιμο τα λιποκύτταρα μας. Ωστόσο, μόλις το σώμα μας λίπο-προσαρμοστεί, μπορούμε πλέον να χρησιμοποιούμε και τα δύο εξίσου δηλαδή τόσο το διαιτητικό λίπος όσο και το σωματικό λίπος. Όταν χρησιμοποιούμε το σωματικό λίπος για τα καύσιμο κάνουμε λιπόλυση δηλαδή καίμε το εξτρά λίπος του σώματος μας.

Αν με την τυπική μας διατροφή προσλαμβάναμε 2,200 θερμίδες από 85 γραμμάρια λίπος, 275 γραμμάρια υδατάνθρακα και 82 γραμμάρια πρωτεΐνη, σε μια σωστά σχεδιασμένη διατροφή με στόχο την απώλεια λίπους θα πρέπει να προσλαμβάνουμε 1,175 θερμίδες από 85 γραμμάρια λίπος, 20 γραμμάρια υδατάνθρακα και 82 γραμμάρια πρωτεΐνη.

Βλέπετε πόσο απλό είναι;

Όταν περιορίζουμε αυστηρά τον υδατάνθρακα αυτόματα και εύκολα περιορίζουμε και τις θερμίδες. Το πιο σημαντικό φυσικά είναι πως με αυτό τον περιορισμό μειώνονται τα επίπεδα της ινσουλίνης, σταματάνε οι υπογλυκαιμίες, δεν πεινάμε, οι λιγούρες εξαφανίζονται με αποτέλεσμα να μας είναι εύκολο να τρώμε λίγες θερμίδες. Οι υπόλοιπες θερμίδες που χρειαζόμαστε καθημερινά θα προέλθουν από το αποθηκευμένο μας σωματικό λίπος! Έτσι συρρικνώνονται τα λιποκύτταρα μας (χάνουμε βάρος) και επιπλέον αναστρέφουμε την μεταβολική βλάβη που έχει συμβεί στο σώμα μας με τη χρόνια υπερκατανάλωση υδατανθράκων.

Διαβάστε τις 6 εσφαλμένες αντιλήψεις για την κετογονική διατροφή ΕΔΩ

Δείτε συνταγές χαμηλών υδατανθράκων ΕΔΩ

Ετικέτες: Επιστημονικά άρθρα, Κετογονική διατροφή

x

This WebSite Uses Cookies.Read our Policy