Τι κάνει στο σώμα μας η χρόνια υπερκατανάλωση των υδατανθράκων

Όταν τρώμε υδατάνθρακες το σάκχαρο (γλυκόζη) στο αίμα μας αυξάνεται. Όταν τρώμε πάρα πολλούς υδατάνθρακες τα κύτταρα στο σώμα μας γεμίζουν γρήγορα γε γλυκόζη, με αποτέλεσμα η περίσσεια γλυκόζης να παραμένει στην κυκλοφορία του αίματός μας. Αυτή η γλυκόζη δρα σαν πίσσα, φράζει τις αρτηρίες, δεσμεύεται με τις πρωτεΐνες και σχηματίσει κάποια πολύ γηραντικά και βλαβερά προϊόντα που λέγονται προχωρημένα προϊόντα τελικής γλυκοζυλίωσης και προκαλεί μια χρόνια φλεγμονή που είναι η βάση όλων των χρόνιων παθήσεων. Επιπλέον, αυξάνει τα τριγλυκεριδία, αυξάνοντας τον κίνδυνο εμφάνισης στεφανιαίας νόσου.

Σχεδόν όλοι οι υδατάνθρακες σε περίσσεια αποθηκεύονται ως λίπος. Ακόμα και οι σύνθετοι υδατάνθρακες δηλαδή το άμυλο δεν είναι αθώο γιατί πρόκειται απλά για μόρια γλυκόζης συναρμολογημένα μαζί σε μια μακρά αλυσίδα, τα οποία στο πεπτικό σύστημα διασπάται σε γλυκόζη. Επομένως, μια διατροφή πλούσια σε ζάχαρη και μια διατροφή πλούσια σε αμυλούχα είναι ακριβώς το ίδιο για το σώμα μας. Οποιοσδήποτε υδατάνθρακας που δεν χρησιμοποιείται αμέσως από το σώμα για ενέργεια αποθηκεύεται στο συκώτι και στους μύες με τη μορφή γλυκογόνου. Μόλις το συκώτι και οι μύες γεμίσουν με γλυκογόνο και δεν μπορούν πλέον να αποθηκεύσουν άλλο, η γλυκόζη μετατρέπεται σε λίπος και αποθηκεύεται στα λιποκύτταρα, τα οποία δυστυχώς έχουν απεριόριστη χωρητικότητα.

Η ινσουλίνη είναι η ορμόνη που μετακινεί τη γλυκόζη μέσα στα κύτταρα. Όταν τρώμε υπερβολική ποσότητα υδατανθράκων αυξάνει υπερβολικά την ινσουλίνη το οποίο δεν είναι καλό για την υγεία μας. Η ινσουλίνη σε υψηλά επίπεδα είναι τοξική, γιατί προκαλεί κυτταρικές βλάβες, καρκίνο, συσσώρευση αθηρωματικής πλάκας στις αρτηρίες και πολλά φλεγμονώδη προβλήματα, όπως νευρικές βλάβες και ο πόνους στα άκρα. Αυτός είναι ο λόγος που οι διαβητικοί είναι πιο πιθανό να έχουν καρδιακές παθήσεις. Τόσο το άμυλο όσα και τα απλά σάκχαρα καταστρέφουν τον νευρικό ιστό προκαλώντας αμφιβληστροειδοπάθεια, η οποία με τη σειρά της προκαλεί γλαύκωμα και απώλεια όρασης. Το χειρότερο από όλα είναι πως τα σταθερά υψηλά επίπεδα ινσουλίνης κάνουν τα κύτταρα μας να σταματήσουν να ανταποκρίνονται στην ινσουλίνη, όπως ένα παιδί που δεν ακούει κάποια στιγμή αγνοεί τις φωνές της μητέρας του. Αυτή είναι γνωστή ως αντίσταση στην ινσουλίνη και μπορεί να οδηγήσει σε διαβήτη τύπου 2 και σχετίζεται με καρδιακές παθήσεις, καρκίνο, Αλτσχάιμερ και πολλές άλλες παθήσεις.

Μετά από μια διατροφή που για πολλά χρόνια είναι πλούσια σε υδατάνθρακες τα κύτταρα καταστρέφονται. Πλέον όχι μόνο η αντίσταση στην ινσουλίνη εμποδίζει τη λήψη γλυκόζης από τα κύτταρα, αλλά μέσα από μια διαδικασία που λέγεται γλυκοζυλίωση σχηματίζεται μια κρούστα πάνω στα κύτταρα που εμποδίζει να εισχωρήσουν σε αυτά τα αμινοξέα. Τα αμινοξέα είναι τα δομικά στοιχεία της πρωτεΐνης και δημιουργούν την μυϊκή μας μάζα. Το πρόβλημα είναι πως πλέον δεν μπορούμε να διατηρήσουμε την μυϊκή μας μάζα. Οι μύες αρχίζουν να κανιβαλίζουν! Η αντίσταση στην ινσουλίνη κάνει το σώμα να νομίζει ότι δεν υπάρχει αρκετή αποθηκευμένη γλυκόζη στα κύτταρα και στέλνει σήματα για να αρχίσει να καίει τους πολύτιμους μύες μας για να φτιάξει περισσότερη γλυκόζη. Αυτό οδηγεί στο να χάνουμε μυϊκή μάζα και να παίρνουμε λίπος. Αντί να έχουμε ενέργεια μετά τα γεύματα, νιώθουμε κουρασμένοι και λιγουρευόμαστε περισσότερους υδατάνθρακες όπως γλυκό χωρίς λόγο. Με λιγότερη μυϊκή μάζα, η άσκηση γίνεται πολύ δύσκολη και έτσι διαιωνίζεται αυτός ο θλιβερός φαύλος κύκλος.

Και σας να μην έφταναν όλα αυτά, λόγω όλων αυτών που έχει περάσει το σώμα μας, μπορεί να εμφανιστούν και διαταραχές στη λειτουργία του θυρεοειδή. Όταν το συκώτι έχει αντίσταση στην ινσουλίνη, δυσκολεύεται να μετατρέψει την θυρεοειδή ορμόνη Τ4 σε Τ3, με αποτέλεσμα να έχουμε ανεξήγητα προβλήματα του θυρεοειδούς που μειώνουν την ενέργεια μας και κάνουν τον μεταβολισμό μας ακόμα πιο αργό.

Υπάρχουν όμως ευχάριστα νέα: όλα αυτά μπορούμε να τα αναστρέψουμε!

Πως;
Συνδυάζοντας μια σωστά διαμορφωμένη κετογονική διατροφή με τη σωστή ποσότητα και είδος άσκησης μπορούμε να σπάσουμε αυτόν τον φαύλο κύκλο να χάσουμε λίπος και να βελτιώσουμε σε πολλά επίπεδα την υγεία μας.

Τι σημαίνει μία σωστά διαμορφωμένη κετογονική διατροφή;;; Διαβάστε το σχετικό άρθρο της κλινικής Διαιτολόγου - Διατροφολόγου, Παπαγιαννίδου Ελένης -> Τι είναι μια σωστά διαμορφωμένη κετογονική διατροφή;

Ετικέτες: Επιστημονικά άρθρα, Κετογονική διατροφή

x

This WebSite Uses Cookies.Read our Policy